بررسی چگونگی بازنمایی زنان در سینمای ایران تحلیل محتوای بیست فیلم سینمایی با محوریت نقش زنان در دو دوره ده ساله (75-1366) و (85-1376)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده سید ابوالفضل رسولی
- استاد راهنما حسینعلی افخمی رحمان سعیدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
این پژوهش که به منظور بررسی چگونگی بازنمایی زنان در سینمای ایران صورت گرفته است، با تحلیل محتوای بیست فیلم سینمایی در دو دوره ی ده ساله (75- 1366) و (85- 1376) سعی در مقایسه تطبیقی نحوه بازتاب زنان در آینه ی سینمای ایران داشته و مدعی است که می توان از طریق تکنیک تحلیل محتوا با تبدیل محتوای کیفی فیلم های مورد بررسی به داده های کمّی، به فهم نسبتاً دقیقی از ویژگی های فیلم ها رسید. پرسشی که این پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن می باشد این است که با توجه به تفاوت فضای کشور در دو دوره ی قبل و بعد از ظهور جریان سیاسی و فرهنگی موسوم به اصلاحات در سال 76، بازنمایی زنان در سینمای این دو دوره چه تفاوت هایی از لحاظ مضمون و محتوا داشته است؟ همچنین با مشاهده ضمنی فیلم های این دو دوره، درمی یابیم که درونمایه فیلم های زیادی در دوره دوم در ارتباط با موضوعات زنان و بیان مسائل آنان است؛ به طوری که می توان از به راه افتادن یک موج سینمایی زن محور با رگه های فمینیستی در این دوره سخن گفت. از این رو هدف دیگر این تحقیق بررسی زمینه های پیدایش موج فیلم های سینمایی زن محور در سینمای معاصر بعد از انقلاب اسلامی و در کنار آن نیز مطالعه رویکرد سینمای ایران نسبت به زنان؛ از آغاز تأسیس سینما در کشورمان تا زمان وقوع انقلاب می باشد که برای نیل به این منظور پژوهش کتابخانه ای در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین پژوهش پیش رو از نوعی متُد ترکیبی شامل هم روش کمّی (تحلیل محتوا) و هم روش کیفی (مطالعه کتابخانه ای) بهره گرفته است. ماحصل یافته های بخش تحلیل محتوا، دستیابی به دو شکل متفاوت بازنمایی زنان در دو دسته فیلم های سینمایی مورد بررسی در پژوهش است که می توان آنها را به ترتیب تحت عناوین بازنمایی قالبی(نگاه مردسالارانه به زنان) و بازنمایی فمینیستی (نگاه جانبدارانه به زنان) نامگذاری کرد. نتایج تحلیل محتوای بیست فیلم سینمایی مورد بررسی در پژوهش نشان می دهد که با رونق گرفتن مباحث فمینیستی رسانه ای مانند بحث «فنای نمادین»، نحوه نمایش زنان در سینمای ایران نیز متأثر از رویکرد فمینیستی دستخوش تحول واقع شده و آن تصورات قالبی پیشین درباره زنان، در فیلم های سینمایی دوره دوم دگرگون شده است. مهم ترین یافته بخش مطالعه کتابخانه ای نیز از این قرار است که پس از روی کار آمدن اصلاح طلبان و متعاقب آن تحول فضای سیاسی-اجتماعی و تغییر در سیاستگذاری های فرهنگی کشور، شرایط مطلوب برای تکوین سینمای زن محور در ایران با بروز یک سری دگرگونی های عمده از جمله تغییر گفتمان دولت به گفتمان مشارکت جویانه و در پیش گرفتن سیاست تساهل و تسامح فرهنگی، تأسیس بنیادهای مجهز فیلمسازی، رشد تشکیلات سینمایی، الغاء شورای نظارت بر مراحل تولید فیلم و کاهش ممیّزی، افزایش عوامل انسانی زن در حوزه فیلمسازی، رونق گرفتن اندیشه های فمینیستی در سطح جامعه و تأثیرپذیری فیلمسازان ایرانی از ایده های فمینیستی در ساخت و تولید فیلم و ... مهیّا شد.
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملبازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران مطالعۀ موردی؛ فیلم سینمایی «کیمیا»
این مقاله با هدف بررسی بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران، به معرفی اجمالی و مرور مـهمتریـن فیلمهای ساخته شده دربارۀ فرهنگ رضوی در کشورمان در سالهای پس از انقلاب اسلامی میپردازد. در بررسی متمرکزتر موضوع، فیلم سینمایی کیمیا را به عنوان یکی از فیلمهای مهمی که در بخش زیادی از آن ارتباط معنوی با امام رضا (ع) در کانون توجه فیلمساز قرار گرفته، تحلیل کردهایم. در بررسی این فیلم که در زمرۀ فیل...
متن کاملخوانش نسلی زنان از فیلم سینمایی دو زن
امروزه نقش مخاطب در تفسیر کالاها و محصولات فرهنگی، از جمله فیلمهای سینمایی، بسیار اساسی است. ازاینرو، کشف شیوة معنادهی و خوانش مخاطبان میتواند ما را به جهان اجتماعی در پس این تفسیرها نزدیک کند. زنان از جمله مخاطبانیاند که با داشتن پیشینهها و تجربههای فرهنگی و نسلی مختلف میتوانند خوانش متفاوتی از فیلمها داشته باشند. مقالة حاضر نیز، مبتنی بر پارادایم تفسیری، قصد دارد بدین سؤال پاسخ دهد ک...
متن کاملتغییرات نقش زن در سینمای ایران
با بررسی و مقایسة فیلمهای سینمایی قبل و بعد از خرداد 1376 درمییابیم که مضامین و محتوای اصلی بیشتر فیلمهای بعد از این تاریخ در ارتباط با موضوعات زنان است. سؤالی که این پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن است این است که با توجه به تفاوت سیاست های فرهنگی در دو دوره قبل و بعد از خرداد 76، بازنمایی زنان در سینمای این دو دوره دارای چه تفاوتهایی در مضامین و محتوا میباشد؟ چهارچوب نظری مورد استفاده در این ...
متن کاملتحلیل بازنمایی روحانیت در سینمای ایران مطالعۀ موردی؛ تحلیل گفتمان فیلم «طلا و مس»
امروزه رسانههای جمعی زمینه را برای بیان مسائل زندگی عموم در سطح ملی و بینالمللی فراهم آوردهاند. صنعت سینما در نقش رسانهای تأثیرگذار، برای نمایش و معرفی برخی از این عناصر اصیل در قالب الگویی پایدار کوشیده است؛ اما از ابتدای شکلگیری تا کنون، به دلیل محدودیتهای هر دوره، تنوع ژانر اندکی داشته است و همین موضوع، بر شخصیتپردازی فیلمها و ارائۀ الگوهای انسانی و شخصیتهای رفتاری و اخلاقی تأثیر چش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023